ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

مشخصات بلاگ
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

در سال های جنگ، بنیاد شهید به تعدادی از خانواده های ایثارگران در یکی از شهرک های تازه تاسیس تهران زمین می داد. دوستان صیاد شیرازی که از نزدیک وضع مالی او را می دانستند، از رئیس بنیاد شهید خواستند به فرمانده نیروی زمینی که جانباز هم بود، قطعه زمینی اختصاص بدهند. رییس بنیاد هم که از زندگی او بی اطلاع نبود، موافقت کرد.

دوستان برای این که او را در مقابل کار انجام شده قرار دهند، وام گرفتند و حتی خود نیز پولی فراهم کردند و دست به کار ساختمان سازی🏘️ شدند.

تا این که در نیمه کار صیاد فهمید. چنان عصبانی😡 شد که حتی صدایش می لرزید. شاهدان ماجرا اذعان می کنند که هر گز او را چنین ندیده بودند.

او حتی برای نخستین بار بر دوست قدیمی اش داد زده بود که: «شما چطور توانستید بدون اجازه من دست به چنین کاری بزنید؟» عصبانیتش که فروکش کرد، از آنان عذرخواست. گفت می داند آنان قصد خدمت به او و خانواده اش را داشته اند، اما او چنین استحقاقی ندارد. بعد برای رییس بنیاد شهید نامه ای نوشت به این مضمون:«اکنون در وضعیتی قرار دارم که احساس می کنم به ازای رسیدن به مسکن،🏘️ بهای گرانی را دارم می پردازم، آن هم ثمره همه مجاهدت های فی سبیل اللهی (که اگر خداوند آن را تایید فرماید) که قلبم رضایت نمی دهد چنین شود. لذا با توجه به این که خدا می داند، نه تنها خود را لایق چنین عنایاتی از جمهوری اسلامی🇮🇷 نمی دانم بلکه هم چنان مدیون هستم و باید تا روزی که نفس در بدن دارم، عاشقانه به اسلام عزیز خدمت نمایم.

با اوج گیری بحران کرونا و تاثیر آن بر زندگی روزمره مردم، یکی از معضلات پیشرو خواندن کنتور آ، برق و گاز برای مامورین بود که تعطیل شد. اما هر کدام از ادارات محترم شیوه ای جدید بکار بردند تا بتوانند هزینه مصرف خود را از مشترکین بگیرند. از همه بهتر و جالب تر اداره گاز بود؛ چون از قبل قبض را حذف کرده بود و پیامک می داد، اینبار با ارسال پیامکی به مشترکین خود از آنها خواستار شده رقمهای سیاه کنتور را به همان شماره پیامک کنند. ارسال این عدد هزینه مشترک را تعیین می کند. اما اداره آب با محاسبه یک عدد و درج آن برای مشترک کار خود را آسان کرده است. اداره برق هنوز تصمیم خودش را برای نحوه گرفتن هزینه هایش از مشترکین مشخص و اعلام نکرده است.

صحبت من بیشتر متوجه اداره آب و فاضلاب شهر شیراز است که قبضش برای بنده اول هر ماه می آید.

با اوج گرفتن بحران بیماری کرونا در کشور و بخصوص در ماه پایانی سال، اطلاع رسانیها شدت گرفته و اکثر وزارت خانه ها با انجام کارهایی برای تشویق عموم به ماندن در خانه و عدم مسافرت رنگ و بوی مسابقه ای به خود گرفت و هر کدام برای عقب نماندن از بقیه در این کورس، بسته های حمایتی و تشویقی عرضه کردند. وزارت ارتباطات یا همان شرکت مخابرات نزد عوام با اعلام موافقت وزیر محترم با درخواست مردم در تویتی(بخوانید ابلاغیه وزارت) از وزارت خانه متبوعش و ارائه کنندگان خدمات اینترنت ثابت خواسته صد گیگ اشتراک اینترنت رایگان به تمام مشترکان ثابت ارائه کند.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همچنان که در گذشته (از روزهای پرشکوه دفاع مقدس تا کمک به سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان) به ایثار پرداخته‌اند در ایام مبارزه با کرونا نیز به خط مقدم آمده و طبق دستور رهبرانقلاب برای حفظ جان مردم می‌کوشند. همین‌ها باعث شده تا تحلیلگر سابق سازمان سیا در مقاله‌ای که فارین‌پالیسی آن را منتشر کرده عملکرد سپاه را در برابر کرونا در مقایسه با دیگران بهتر و به موقع‌تر بخواند اما در این سو نماینده طیف موسوم به اصلاح‌طلب به عقده‌گشایی از سپاه پرداخته است.
پروانه سلحشوری، نماینده فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه آرمان با انتقاد از نحوه مواجهه با کرونا گفت: «بر اساس اطلاعاتی که بنده دارم آقای روحانی درخواست برداشت یک‌ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مقابله با بحران کرونا داشته‌اند. هدف نیز تامین نیازهای بهداشتی و پزشکی و کمک به اقتصاد خرد در کشور بوده است. با این وجود هنوز پاسخی به این درخواست رئیس‌جمهور داده نشده است. ما در مجلس در یک روز دویست ‌میلیون دلار به سپاه قدس اختصاص دادیم. بدون شک در شرایط کنونی حفظ سلامتی مردم از مسائل دیگر مهم‌تر است.»
سلحشوری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «بنده معتقدم در شرایط کنونی در جامعه شکاف «دولت- ملت» زیاد شده است و بی‌اعتمادی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.»
پروانه سلحشوری پیش از این نیز همزمان با برگزاری تجمعات ضدایرانی اوباش اجیرشده توسط مثلث آل‌سعود، آمریکا و اسرائیل در عراق با حمله به اقدامات اقتدارآفرین و امنیت ساز سپاه قدس به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی در منطقه، مدعی شده بود: «ما نه اقتصادی پویا مانند چین داریم و نه مثل روسیه توانسته‌ایم نقاط اتکا برای خود دست و پا کنیم. تمرکز خود را بر کشورهای منطقه گذاشتیم و امروز مردم آن کشورها نیز ما را لعن و نفرین می‌کنند.»
حالا این نماینده مدعی اصلاحات، به بهانه کرونا به سپاه قدس حمله کرده است. سلحشوری در این مصاحبه مدعی شده است که پیش از این،ظرف یک روز 200 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص داده شده است. این در حالی است که مجلس- دی 98-  پس از اقدام جنایتکارانه آمریکا در ‌ترور سردار سلیمانی، مبلغ 200 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به سپاه قدس اختصاص داد.
نکته قابل تأمل اینجاست که سلحشوری-  عمداً یا سهواً - رقم 200 میلیون یورو را 200 میلیارد دلار نامیده است! بیان این رقم اشتباه، چه سهوی باشد و چه عمدی، تأمل‌برانگیز و قابل پیگیری است.

شهید بابایی در بخشی از خاطرات خود در مورد تحصیلات خلبانی‌اش گفته بود: «دوره خلبانی ما در آمریکا تمام شده بود، اما به خاطر گزارشاتی که در پرونده خدمتم درج شده بود، تکلیفم روشن نبود و به من گواهینامه نمی‌دادند، تا این که روزی به دفتر مسئول دانشکده، که یک ژنرال آمریکایی بود، احضار شدم. به اتاقش رفتم و احترام گذاشتم. او از من خواست که بنشینم. پرونده من در جلو او، روی میز بود، ژنرال آخرین فردی بود که می‌بایستی نسبت به قبول و یا رد شدنم اظهار نظر می‌کرد. او پرسش‌هایی کرد که من پاسخش را دادم. از سؤال های ژنرال بر می‌آمد که نظر خوشی نسبت به من ندارد. این ملاقات ارتباط مستقیمی با آبرو و حیثیت من داشت، زیرا احساس می‌کردم که رنج دو سال دوری از خانواده و شوق برنامه‌هایی که برای زندگی آینده‌ام در دل داشتم، همه در یک لحظه در حال محو و نابودی است و باید دست خالی و بدون دریافت گواهینامه خلبانی به ایران برگردم. در همین فکر بودم که در اتاق به صدا در آمد و شخصی اجازه خواست تا داخل شود. او ضمن احترام، از ژنرال خواست تا برای کار مهمی به خارج از اتاق برود با رفتن ژنرال، من لحظاتی را در اتاق تنها ماندم.

چند مدتی است در فضای مجازی بخصوص کشورهای اسلامی عربی، خبری مانند بمب منفجر شده که مکان اول جستجوی گوگل را در جهان اسلام بخود اختصاص داده است. پیشگوئیهای عجیب و غریب فردی به نام ابو علی الدبیزی یا الدبیسی(مرگ 565هجری قمری) در کتابی بنام عظائم الدهور (شگفتی های دورانها) که اوضاع و اتفاقات این روزهای دنیا را به صورت نثری موزون بیان می کند. در قطعه ای که به نقل از کتاب مورد نظر با وسعت زیاد منتشر شده است یک سری کلمات با شیوه ی نثر و دارای آهنگ و همقافیه پشت سر هم ردیف شده اند. کاملا تصنعی و پر تکلف. از قرن بیستم و مرض وبای ناشناخته به نام "کرون" . از مرگ کودکان و سالخوردگان و ضعفاء نام میبرد. بحث و جدلهای زیادی از تایید و نفی آن بوجود آمده است تا دعواهای شدید مجازی بین طرفداران دو طرف. عده ای را به تحقیق واداشت تا به صورت علمی و با سند حرف بزنند. طرفداران واقعی بودن الدبیزی نوک اتهام خود را به سوی محققین و دانشمندان می گیرند که از واقعیت وجودی این مولف غافل ماندند. دلایلی نیز ذکر می کنند. 1- چون پیشگوئیهای او عجیب و غیر قابل باور هستند نادیده گرفته شدند. 2- چون مذهب الدبیزی شیعی ذکر شده به همین علت علمای سنی مذهب او را نادیده گرفتند و شاید در زمانهایی تالیفات وی را تکفیر کردند. 3- حسادت و رشک علما از واقعی بودن پیشگوئیهایش.

✨📖✨ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَکَانَ اللَّهُ عَزِیزًا حَکِیمًا (7 - فتح)

⚡و سپاه قوایِ آسمان‌ها و زمین لشکر خداست و خدا بسیار مقتدر و به تدبیر نظام عالَم داناست.


💥 کرونا! تو کدامین سرباز نامرئی خدا هستی که همه‌ی خلایق را بدون نگهبان در خانه‌هایشان حبس و زندانی کرده‌ای؟
❄ کرونا! هر چه هستی و به دست هر که و برای هر چه درست شده‌ای من نمی‌دانم، ولی این را می‌دانم که بدون اذنِ خدا وقتی برگی از درختی نمی‌افتد تو هم بدونِ اذن خدا نمی‌توانی جان یک نفر را بگیری، چه زیرکانه و ماهرانه از دست نخبگان دوران فرار می‌کنی و در سراسر جهان جولان می‌دهی.
 تو کدامین سرباز خدا هستی که پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های دنیا را در کشتنِ خود عاجز ساخته‌ای؟

✨📖✨ وَمَا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ فِی الْأَرْضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ ۖ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَلَا نَصِیرٍ (22 - عنکبوت)
⚡و شما (مخلوق عاجز) نه هرگز (خدای قادر مطلق را) در زمین و آسمان عاجز توانید کرد و نه جز خدا نگهبان و یاوری دارید.
 
❄ کرونا! تو کدامین سرباز نامرئی خدا هستی که ویلانشینان را امسال در شمال، از رفتن به ویلای‌شان محروم ساختی؟ تو کدامین سرباز خدا هستی که بی‌سر و صدا و بدونِ این‌که چشمی بتواند تو را ببیند در قوی‌ترین مکان‌های محافظت‌شده توسط نگهبانانِ مسلح نفوذ می‌کنی؟