ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

مشخصات بلاگ
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

«مرد ایرلندی» بهترین فیلم سال به انتخاب گاردین/ شاید آخرین فیلم اسکورسیزیِ کبیر باشد «مرد ایرلندی» جدیدترین ساخته مارتین اسکورسیزی از سوی منتقدان گاردین به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۹ برگزیده شد. نشریه گاردین طبق سنت هرساله خود امسال نیز دست به انتخاب بهترین های سال زد. این فهرست که از چند روز پیش از شماره ۵۰ شروع شده بود

با نام‌نویسی نامزدهای شرکت در یازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی، جمعی از نیروهای عدالتخواه به موازات نمایندگانِ دوگانۀ ملال‌آور اصلاح‌طلب_اصولگرا وارد رقابت‌های این دوره شده‌اند.

این رخداد می‌تواند آغازگر فصل نوینی در سپهر اجتماعی و سیاسی ایران باشد که با سیر نزولی ائتلاف‌های سنتی هم‌زمان شده است؛ کما اینکه در دیگر نقاط جهان، شاهد عدم اقبال به احزاب سنتی و روی آوردن مردم به نیروهای تحول‌گرا و ضد فساد هستیم.

در ایرانِ ما نیز، آن دسته از نیروهای عدالتخواه که با التفات به تحولات زمینه‌ای در داخل و صحنۀ جهانی، به ضرورتِ عبور از دسته‌بندی‌های سنتی دست یافته و در عمل نیز به آن پایبندند، در محور تغییرات نوین قرار خواهند گرفت.
نیازمندی چنین شرایطی آنست که عدالت‌خواهان تصویری شفاف از خود و برنامۀ عمل‌شان، به جامعه مخابره کنند

 آشوب‌هایی که با آتش‌زدن اموال عمومی، خانه و کاشانه مردم، غارت منازل و مغازه‌ها و مراکز دولتی و قتل تعدادی از مردم مظلوم کشورمان و ده‌ها جنایت وحشیانه دیگر توأم بود و آشوبگران بازداشت شده اعتراف کرده‌اند و اسناد همراه آنها نیز به وضوح نشان می‌دهد که از سوی سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها، از جمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه در داخل ایران و بعضاً در کشورهای یادشده آموزش عملیات ‌تروریستی و تخریب دیده‌اند و هزینه این آموزش را نیز دولت جنایتکار و قرون وسطایی آل‌سعود تامین کرده است.
دوشنبه‌شب گذشته سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در یک برنامه تلویزیونی فاش کرد: «4 قرارگاه سایبری در اطراف ایران علیه ما فعالیت دارند، یکی مرکز اعتدال عربستان است که در واقع مرکز عملیات شناختی علیه ماست. در این مرکز، افرادی شامل اپراتورهای بسیاری مسلط به زبان فارسی یا عربی، وجود دارند که در قالب بات، اقدام به ایجاد شخصیت غیرحقیقی می‌کنند و نسبت به موضوعات مختلف شروع به تولید کامنت یا اظهارنظر می‌کنند. یعنی حمله مبتنی بر محتوا انجام می‌دهند که می‌تواند کاربر معمولی یا مردم عادی را در تشخیص بین بات و شخصیت واقعی دچار مشکل کند. مشابه همین تشکیلات هم توسط منافقین در آلبانی ایجاد شده است. دو مرکز دیگر هم وجود دارد که به دلایل امنیتی نامی‌از آنها نمی‌برم اما در همسایگی ما هستند. تصور کنید این 4 قرارگاه مبتنی بر داده اگر روی یک موضوع متمرکز شوند و در فضای رسانه‌ای و مجازی کشور ما ورود کنند به راحتی می‌توانند یک شهر را تحریک کنند.»

با اینکه بیش از دو هفته از آغاز اغتشاشات اخیر می‌گذرد و تقریباً هر یکی دو روز هم اخباری مبنی بر دستگیری لیدرهای اغتشاشگران منتشر می‌شود اما همچنان افکار عمومی منتظر اقدام و پیگیری فوری معرفی و محاکمه آشوبگران هستند.
سیاهه‌ای از جنایات آشوبگران
بعدازظهر 24 آبان‌ماه سال جاری بود که در برخی نقاط کشور، خبر افزایش قیمت بنزین موجی از اعتراضات را برانگیخت. به موازات شکل‌گیری رشته‌ای از اعتراضات به نحوه اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مبنی بر افزایش قیمت بنزین، گروه‌ها و رسانه‌های اپوزیسیون و معاند هم دست به کار شدند و با نفوذ در میان معترضان و ارتکاب جنایاتی نظیر قتل و تخریب اموال مردم و اماکن دولتی و عمومی و ایجاد اختلال در نظم عمومی، مسیر اعتراضات را به انحراف و آشوب و اغتشاش کشاندند.
آشوبگران و اراذل آدمکش علاوه ‌بر ورود چندصد میلیارد تومان خسارت (برای به آتش زدن چند صد بانک و پمپ بنزین و مکان عمومی و همچنین تعطیلی جایگاه‌های سوخت، شبکه بانکی کشور، فروش اینترنتی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و...) جان شهروندان و انسان‌های بی‌گناه را نیز گرفتند و خانواده‌هایی را داغدار کردند. همچنین در جریان درگیری با آشوبگران چندین نفر از نیروهای ناجا، بسیج، سپاه و کارمند آتش‌نشانی به شهادت رسیدند.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور چند روز پیش با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» به تخریب اماکن عمومی در اغتشاشات اخیر‌اشاره و تصریح کرد: «۷۳۱ بانک را برای ایجاد مشکل آتش زدند؛ همچنین ۱۴۰ مکان عمومی، ۷۰ پمپ بنزین و ۹ مکان مذهبی را تخریب و یا آتش زدند. آنها ۳۰۷ خودرو و ۱۰۷۶ موتورسیکلت را هم به آتش کشاندند.»
فاز بعد از آشوب!؛ عادی‌سازی خشونت
و جایگزینی «معترضان» با «اشرار»