ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

مشخصات بلاگ
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

۱ مطلب در آذر ۱۴۰۲ ثبت شده است

1⃣  زمان بر علیه اسراییل می‌گذرد. صهیونیست‌ها و غربی‌ها از روند جنگ در غزه به شدت نگران و مضطرب هستند و این مسئله نشان می‌دهد که روند جنگ و مسیر آن در جهت تحقق هیچکدام از اهداف آن‌ها حرکت نمی‌کند.

حامیان رژیم صهیونیستی نگران هستند که جنگ و روند آن با توجه به مقاومت بی نظیر فلسطینی‌ها و اینکه اسرائیلی‌ها تا این لحظه به هیچ دستاورد میدانی مشخصی نرسیده‌اند، سبب شود که بنیان تمام رژیم‌ها و دولت‌هایی که به آمریکا وابسته‌اند را به شدت متزلزل کند.

اینکه بلومبرگ می‌نویسد دولت بایدن درصدد است تا به جنگ غزه سر و شکل بدهد به این معناست که فرماندهی نظامی اسرائیل در این صحنه از نظر آمریکایی‌ها ضعیف و دچار بحران و مشکل است.
  2⃣ اگر این جنگ در حالی متوقف شود که اسرا در دست حماس باقی مانده‌اند این به معنای ثبت قطعی پیروزی حماس بر اسرائیل است. پیروزی حماس در این جنگ کفه نظامی را به نفع آن و به ضرر اسرائیل سنگین خواهد کرد و این حماس را به شکل‌دهی به جنگ بزرگ‌تری در آینده نزدیک ترغیب می‌کند. جنگی که این بار فلسطینی‌ها با روحیه بالاتر و نیرویی عظیم‌تر در غزه، کرانه و قدس به میدان می‌آیند و کار را یکسره می‌کنند.  

واقعیت این است که غرب در حمایت از رژیم اسرائیل دچار چالش جدی گردیده است. چالش این است که حمایت از اسرائیل و تأمین منافع غرب در منطقه اسلامی غرب آسیا برخلاف آنچه در غرب تصور می‌شده، به دلیل شکست‌های پی‌در‌پی اسرائیل و نفرت منطقه از آن در مقابل هم قرار گرفته است. اینک به‌گونه‌ای است که هرچه غرب از رژیم اسرائیل بیشتر حمایت می‌کند، منافع آن بیشتر به خطر می‌افتد. هم‌اینک اسرائیل برای غرب از یک «راه‌حل مطلوب» به یک «مشکل راهبردی» تبدیل شده است.