ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

مشخصات بلاگ
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

چند مدتی است در فضای مجازی بخصوص کشورهای اسلامی عربی، خبری مانند بمب منفجر شده که مکان اول جستجوی گوگل را در جهان اسلام بخود اختصاص داده است. پیشگوئیهای عجیب و غریب فردی به نام ابو علی الدبیزی یا الدبیسی(مرگ 565هجری قمری) در کتابی بنام عظائم الدهور (شگفتی های دورانها) که اوضاع و اتفاقات این روزهای دنیا را به صورت نثری موزون بیان می کند. در قطعه ای که به نقل از کتاب مورد نظر با وسعت زیاد منتشر شده است یک سری کلمات با شیوه ی نثر و دارای آهنگ و همقافیه پشت سر هم ردیف شده اند. کاملا تصنعی و پر تکلف. از قرن بیستم و مرض وبای ناشناخته به نام "کرون" . از مرگ کودکان و سالخوردگان و ضعفاء نام میبرد. بحث و جدلهای زیادی از تایید و نفی آن بوجود آمده است تا دعواهای شدید مجازی بین طرفداران دو طرف. عده ای را به تحقیق واداشت تا به صورت علمی و با سند حرف بزنند. طرفداران واقعی بودن الدبیزی نوک اتهام خود را به سوی محققین و دانشمندان می گیرند که از واقعیت وجودی این مولف غافل ماندند. دلایلی نیز ذکر می کنند. 1- چون پیشگوئیهای او عجیب و غیر قابل باور هستند نادیده گرفته شدند. 2- چون مذهب الدبیزی شیعی ذکر شده به همین علت علمای سنی مذهب او را نادیده گرفتند و شاید در زمانهایی تالیفات وی را تکفیر کردند. 3- حسادت و رشک علما از واقعی بودن پیشگوئیهایش.

مخالفین واقعی بودن شخصیت الدبیزی عدم وجود هیچ اثر مکتوبی از نویسنده و یا هیچ تذکره نویسی، سنی و شیعی، دلالت بر موهوم بودن شخصیت الدبیزی می دانند. چون جدای از مذهب یا حسادت علما به وی، یک تذکره نویسی از او ذکری و نامی در کتاب خود می برد. اما واقعیت ماجرا چیست؟

جدای از تایید یا نفی شخصیت ابو علی الدبیزی، این فرد بدون هیچ زندگی نامه و یا شرح حال مختصری در هیچ منبعی نمی توان شخصیت وجودیش را اثبات کرد. من با جستجویی که در فضای مجازی کردم چند مورد را دیدم که شک مرا بیشتر به سمت شخصیت ساختگی او سوق داد. نام کتاب نامانوس و در هیچ منبعی از قدیم ذکری نیامده است. به هیچ وجهی قابل قبول نیست که دانشمندی دارای تالیفات بسیار و مورد استناد علما هیچ جا از او نامی برده نشده است. قرن ششم هجری دوران طلایی جهان اسلامی است و این دانشمند مغفول باشد؟

در نزد سنی مذهبهای مخالف، او را شیعی دانسته اند اما طرفداران درباره مذهبش حرفی به میان نیاوردند. شیعیان طرفدار پا را فراتر نهاده و این پیشگوئیها را به ائمه استناد کردند و عده ای از این هم فراتر رفته و آن را خطبه ای از نهج البلاغه امام علی دانستند.

از این شایعه و به نوعی اشاعه ی خرافه گری است. و باید ریشه ی آن در تفکر وهابی جستجو نمود. چرا؟ چون تنها فرقه ای که می تواند با چنین مزخرفاتی ایدئولوژی مخدر بسازد. متن منتشر شده چنان سست و بیسوادانه نگاشته شده که نمی توان آن را به یک نویسنده ی درجه دو قرن ششمی منتسب کرد جه رسد به سخنان بلند مرتبه امام علی(ع).

نمونه متن منتشر شده

نامهای مختلفی برای او یاد کردند که من سه تای آنها را دیدم و ذکر می کنم. (الدبیزی، الدبیسی، الزبیدی)

علما و متفکرین مسلمان در مذاهب اسلامی آن را به شدت نفی کردند و یک توطئه جدید برای ضربه به دین مبین اسلام و باور مسلمانان دانستند.

خوشبختانه من تا کنون در میان کاربران ایرانی ندیدم. ولی احتمالا به زودی توسط شبکه وهابیت به زبان فارسی ترجمه شده و صبغه ای کاملا شیعی به آن خواهند داد.

یاحق ..

نظرات  (۲)

 در قوانین و اصول مکتب اسلام برای شناخت صحت و سقم حرفی به کتب رجالی و درایه مراجعه و شخصیت طرف رو معیار قبول یا رد حرفش قرار میدن از اونجا که هیچ اسمی و رسمی از این شخص نیست پس کلامش مردود و غیر قابل قبول هست

یا حق

  • محمود نمروری
  • حرفهاش درست بنظر میاد و چون قصیده و شعر است لزمی ندارد که قواعد عربی صدرصد رعایت شود و اخبار غیبی از امامان و اولیائ دین و شاید ادیان دیگر دیده و شنیده شده و محقق هم شده .این کجایش باعث انحراف است بلکه میگوید عامل اصلی این بیماری گمراهی جهانیان است و الان ما موضوع را براحتی میفهمیم که در این دنیا همه گمراه شده اند و خدا با این بیماری میخواهد خودش را نشان دهد تا انسانها بسوی او برگردند.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی