ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

مشخصات بلاگ
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

شهر یخ زده وورکوتا با هکتارها برف که ساختمانها را تا جایی که چشم می تواند ببیند، بلعیده است. از نزدیک ، جزئیات سورئال می نمایند. وسایل روشنایی که با یخچالهای پیچیده تزئین شده اند ، تختخوابهای پوشیده از گل برف و ورقه های یخی که از درهای باز به درون ساختمانها هجوم آوردند. اینها شهرهای ارواح متروکه ای هستند که مرکز استخراج زغال سنگ منطقه ی Vorkuta که قطب شمال روسیه را احاطه کرده اند و به دنبال کاهش دمای شدید اخیر هوا، در برف و یخ غرق شده اند. عکاس مستقر در مسکو ، ماریا پاسر به منطقه سفر کرد تا چگونگی تأثیر آب و هوا بر ساختمانهای متروکه را ثبت کند.شهر وورکوتا از دهه 1930 تا 1960 یک اردوگاه کار بدنام گولاگ بود که زندانیان مجبور بودند در این منطقه برای استخراج زغال سنگ ساکن شوند.در سالهای آخر اتحاد جماهیر شوروی ، مردم از سرتاسر شوروی سوسیالیستی به این منطقه برای شغل معدن نقل مکان کردند.

پاسر به CNN Travel گفت: "برای جذب معدنچیان برای زندگی در شرایط سخت آب و هوایی ، حقوق در اینجا بسیار خوب بود." پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شروع به تعطیلی معادن زغال سنگ ، بخت دوباره شهرها تغییر کرد. در حالی که فرصت شغلی وجود نداشت ، بسیاری از منطقه های منزوی را ترک کردند. این مهاجرت منجر به فراوانی سازه های متروکه در روستاهای اطراف Vorkuta شده است ، که وی طی سه هفته گذشته از آنها عکس گرفته است. او می گوید: "این واقعاً فاجعه است که بسیاری از مردم مجبورند خانه های خود را ترک کنند و برای زندگی به جای دیگری بروند." "اما این مکان ها ، آنها زیبایی رها شده ای دارند. من سعی می کنم این را ببینم ، و این را در تصاویرم نشان دهم."

 
زیبایهای رها شده 
پاسر عکاسی است که در سفرهای خود مکان های متروکه را شکار می کند. او می گوید: "من دوست دارم جهان را کاوش کنم و از همه چیزهایی که به نظرم زیبا می آیند عکس بگیرم." "من عمیق در کاوشها - اکتشافات شهری هستم." پاسر از وورکوتا و تاریخچه آن آگاه بود ، اما پس از دیدن تصاویر گرفته شده توسط دوست عکاسش لانا ساتور ، الهام گرفته شد که از مسکو به این منطقه سفر کند. در عرض حدود یک هفته ، پاسر وارد وورکوتا شده بود و دو دوست با هم در حال کاوش بودند. پاسر می گوید: سرگردانی در این فضاهای فراموش شده "واقعاً جوی و واقعاً چشمگیر است." برخی از ساختمان هایی که وی توسط دوربین ضبط کرده کاملاً خالی از سکنه بوده و برخی دیگر نیمه کاره رها شده اند. برای پاسر ، چشمگیرترین عکسهای او در دهکده Severny ، داخل یک ساختمان با رنگ سبز پوشیده شده از برف گرفته شده است. پاسر می گوید برخی از افراد هنوز در این بلوک آپارتمانی زندگی می کنند ، بنابراین آب همچنان روشن است. اما در بعضی از آپارتمانهای متروکه مجتمع ، لوله ها شکسته شد ، آب به داخل اتاقها ریخته شد و دمای یخ باعث شد تا مایع بلافاصله در قسمت های یخ منجمد شود. برخی از ورودی ها توسط این آبشارهای برف یخ زده کاملاً مسدود شده بودند. پاسر می گوید: "من هرگز چنین چیزی را در هیچ جایی ندیده ام."
 
 
شرایط بسیار سخت

دمای هوا 38- درجه سانتیگراد بود در حالی که پاسر در این روستاها سرگردان بود. عکس گرفتن در چنین شرایط سرد چالش هایی دارد. پاسر می گوید باتری دوربین او بیشتر مستعد مرگ است ، بنابراین مجبور شد دوربین خود را زیر کتش نگه دارد تا گرم شود. "دستان شما سرد می شوند. شما نمی توانید انگشتان خود را به درستی حرکت دهید. شما باید دستکش بپوشید." در کنار عکس های گرفته شده از فاصله نزدیک - مانند عکس قابل توجهی از لوستر منجمد - پاسر همچنین با هواپیمای بدون سرنشین خود عکس گرفت تا یک چشم انداز پرنده داشته باشد. برخی از عکسهای هوایی در روستای Cementozavodsky گرفته شده است ، که پاسر توصیف می کند تقریباً، کاملاً خالی از سکنه است. او می گوید: "در این روستا فقط یک ساختمان آپارتمانی وجود دارد که متروکه نشده است." "هیچ فروشگاهی ، بانکی وجود ندارد ، به معنای واقعی کلمه هیچ چیز نیست." پاسر با برخی از افراد ساکن در منطقه درباره این که چگونه است صحبت کرد. وی می گوید: "احساس می شود آنها از اینکه مکانی که در آن متولد شده اند ، بزرگ شده اند ، در حال مرگ است، بسیار غمگین هستند."

 

 
 

"افرادی که می خواهند از منطقه نقل مکان کنند نمی توانند آپارتمان های خود را بفروشند و باید آنها را ترک کنند." پاسر می گوید ، برخی از ساکنان امیدوارند که دولت روسیه به آنها در نقل مکان کمک کند ، اما به آنها خانه هایی در Vorkuta پیشنهاد می شود ، نه در جاهای دیگر روسیه. او با برخی از افراد ساکن در بلوک آپارتمان در Severny که تا حدی متروکه است صحبت کرده. وی می گوید: "فقط یک خانواده وجود دارد و آنها قرار است به زودی در آپارتمان دیگری در ساختمان دیگری منتقل شوند." ساکنان به پاسر گفتند که لوله های شکسته که یخ را به داخل آورده اند به این زودی ها برطرف نخواهند شد ، زیرا این بلوک به زودی کاملاً خالی از سکنه خواهد شد.  

عکسهای خانم پاسر طی چند روز گذشته در سراسر جهان پخش شده است ، زیبایی چشمگیر آنها مانند آنست که تخیلات بیننده را به تصویر می کشد و زندگی را در این گوشه قطب شمال می نمایاند. پاسر از بینندگان می خواهد تا تصاویر و همچنین زیبایی آنها را در نظر بگیرند. وی می گوید: "هنگامی که من در این ساختمان یخی کاوش می کردم ، دو فکر داشتم:" اوه جانم! فاجعه بار است "و" اوه جانم ، نفس گیر است! " "من دوست دارم افرادی که تصاویر را می بینند همان احساس را داشته باشند."

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی