ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

ستون

اخبار، انتقاد، سیاسی، ادبیات، شعر و داستان، خاطرات و دلتنگیها

مشخصات بلاگ
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

عدالتخواهان، آرمان، برنامه و شرکت در انتخابات
محمدصادق شهبازی
🔺️عدالتخواهی جریانی بود که اعلام جنگ فقرغنا از جانب امام خمینی کلید خورد. جوانهای نسل دومی مثل رحیمپورها، دهنمکی، نصیری و کوشکی و جلیلی و... در مقابل سرمایه سالاری بعد از جنگ ایستادند و در فضای غربزده توسعه زده سازندگی و مدرنیستی سیاست زده اصلاحات، علم بازگشت به انقلاب و خط امام و عدالت و... را بالا اوردند.

🔺با عمده کردن شعار عدالت به وسیله رهبر انقلاب، هزاران جوان نسل سومی به این حرکت پیوستند. در حوزه و دانشگاه و به ویژه تشکلهای دانشجویی مختلف (که یکی از نقاط عطفش جنبش عدالتخواه بود) و رسانه، اردوی جهادی و اندیشکده ها و... فعال شدند؛ مبانی انقلاب و خط امام بازخوانی شد، حاکمیت بر اساس شعارهای انقلاب نقد درون گفتمانی شد، جبهه فرهنگی انقلاب با تولیدات اندیشه ای و هنری و رسانه ای و ادبی و شکلگیری هسته های مختلف در این حوزه تثبیت شد، ده ها جوان در لایه سیاستگزاری، سیاستهای عدالتخواهانه و استقلالخواهانه از کشاورزی تا انرژی و از حوزه اجتماعی تا اقتصاد کلان را در این چارچوب دنبال کردند، ده ها موسسه فرهنگی، پژوهشی، رسانه ای، اندیشکده و... شکل گرفت، حرکتهای خدمت محور متعدد از اردوی جهادی تا نهادهای درون حاکمیتی شکل گرفت و...

🔺️عدالتخواهان در حکومت، بر حکومت و بیرون حکومت سه دهه بالیدند: از گفتمانسازی تا خدمت به مردم تا نقد درون گفتمانی و مطالبه گری تا رویکرد حل مسئله و ارایه راهکار تا ارائه نمونه های مدیریتی انقلابی. هزاران جوان نسل چهارمی با رویکردهای نو به این حرکت پیوستند و این حرکت اجتماعیتر و رسانه ای تر شد.

🔺️این رویکرد از ابتدا در چارچوب امت-امامت و به عنوان بخشی از انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، هم نهضت بود هم نهاد و تلاش میکرد جهت گیریهای انقلابی نظام را حفظ کند؛ در برابر الگوی برون حکومتی-آنارشیستیِ نهضتِ منهای نظام و الگوی محافظه کارانه نظامِ منهای نهضت، الگوی نظام انقلابی را با رویکرد انقلابی و تحول نوبه نوی بنیانی پیگیری کند؛ تلاش کرد نظام روزبه روز حفظ، اصلاح و نوسازی شود، اما به هیچ وضع موجودی راضی نباشد.

🔺️امروزه عدالتخواهان نه تنها ارمانهای بزرگ اجتماعی دارند و هزاران جوان با قوت و ضعف و درجه کمتر و بیشتر برای تحقق ان تلاش میکنند؛ بلکه عدالتخواهان از میان تمام جریانها، حرفدارترین جریان برای اداره کشورند و در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی حرفهای حاکمیتی و تجربه مدیریت، رویکرد انتقادی و پروژه عینی برای پیگیری دارند. حتی هسته اصلی ایده پردازیهای حکومتی در بسیاری عرصه های اقتصادی عدالتخواهانند و این ایده ها باید از مقام اندیشکده ای و کارشناسی به سیاست حکومتی تبدیل شود. پیوستاری از گفتمان عدالتخواهانه انقلاب در مواردی مثل تبعیض تا ایده های پیشنهادی عدالتخواهان در حوزه هایی مثل مالیات، سلامت، مسکن، آموزش، تعارض منافع و... در این جریان هست.

🔺️عدالت یک ارمان عمومی و انسانی است و در یکی دو سال اخیر افراد جدیدی با رویکردهای متفاوت به نوعی از عدالت سخن گفته اند و با رویکردهای متفاوتی به سراغ ان امده اند؛ از اصلاحطلبان تا اصولگرایان، بهاریها، اعتدالیها، قدرتطلبها، چپها، آنارشیستها و... هم امروز دم از عدالت میزنند. گرچه تشتت ایجاد میکند ولی مبارک است چون باوجود پروژه ها و حرکتهای با نیتها و روشها و مبانی مختلف، اصل عدالت زنده میماند و بخشی از مسائل مردم و کشور حل میشود.

🔺️هر جریان و فردی هم حق دارد پروژه خودش را بسط دهد و منتظر قدرت یافتنش باشد، اما کلان حرکت عدالتخواهی با سابقه تر و با قوت تر و فراگیرتر و بالنده تر از این است که منتظر یک فرد یا جریان یا توافق کامل نیروهای اجتماعی بماند.

🔺️با همین رویکرد، همواره عدالتخواهان در انتخابات نقش آفرینی کرده اند، از گفتمانسازی تا نقد درون گفتمانی و مطالبه گری و حمایت از افراد خاص از شورای شهر تا مجلس و ریاست جمهوری. در مواردی هم موفقیت کسب کرده اند. از همه مهمتر خود انتخابات را به فرصت صحبت کردن با مردم، سازماندهی مردمی و پیش بردن گفتمان عدالت و الگوی حرکت سالم انتخاباتی و چهره سازی کرده اند. در انتخابات فعلی هم بخشی از نیروهای جوانتر به پشتوانه این تجربه وارد شده اند. این جریان ریزش و رویش دارد، افرادی به قطار ان سوار و از آن پیاده شده و میشوند. بجای تنزه طلبی در وسط میدان باید از این آرمان دفاع کرد و تلاش کرد فرصتهای جدیدی برای ان ایجاد کرد. شاید کسانی بخواهند از عدالت برای سیاستبازی سوءاستفاده کنند و بعد از انتخابات آن را کنار بگذارند؛ اما عدالتخواهی اصیل ابزار انتخاباتی نیست. فردای تایید صلاحیت و انتخابات، عدالتخواهان پروژه خود را ادامه میدهند درون یا بیرون قدرت؛ اما قدرتمندتر، اجتماعیتر، پرتعدادتر و موثرتر که از رهگذر فرصت انتخابات میگذرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی